سفارش تبلیغ
صبا ویژن

در این روز جهانی رویارویی با هراس از هم‌جنس‌گرایان فرصت را مناسب شمردم تا بخش هویت جنسی کتاب روانشناسی نوجوان را در این‌جا بازنشر کنم. این اثر را چندی پیش نشر قطره چاپ کرد و شاید نخستین اثری است که در ایران به بررسی علمی هم‌جنس‌گرایی می‌پردازد.

هویت جنسی
زمانى که نوجوانان به مرحله‌ی کشف هویت جنسى می‌رسند، ابراز عشق و علاقه به آنها و راهنمایى کردن‏شان اهمیت ویژه‏اى به خود مى‏گیرد. به قول روان‌شناس رشد «دکتر اریک اریکسون» یکى از مهم‏ترین وظایف نوجوانان شکل دادن به هویت است. نوجوانان در دوره‏هاى مختلف، نقش‏هاى متفاوت را امتحان مى‏کنند تا ببینند کدام نقش مناسب آن‌هاست و با کدام نقش احساس راحتى بیش‌ترى دارند. رهبرى گروه، یاغى‏گرى، روشنفکرى، سخت‏کوشى، ورزشکاری، و صدها نقش دیگر. این‌که نوجوان با پذیرش برخى نقش‏ها احساس راحتى بیش‌ترى دارد به خلق و خو، نوع تربیت، انتظارها و ارزش‏هاى جامعه، تأیید هموندان و البته سیم‏کشى مغز او بازمى‏گردد.


با توجه به این اصل که دوره‌ی نوجوانى زمان بیدارى جنسى است، در ذهن نوجوان پرسش‌های بى‏شمارى درباره‌ی هویت جنسى‏اش مطرح مى‏شود. یکى از این پرسش‌ها چگونگى برقرارى ارتباط با جنس مخالف است. در بخش بعدى این موضوع را به وضوح شرح خواهیم داد. اما مشکل این دوره از زندگى نوجوان صرفاً چگونگى برقرارى ارتباط نیست، بلکه با چه کسى ارتباط برقرار کردن نیز مسئله مهم دیگرى است و هر فردى از نظر جنسى خود را در موقعیتى مى‏یابد. به‏عنوان مثال اکثر دخترها از نظر جنسى به طرف پسرها جذب مى‏شوند و برعکس. ولى برخى نوجوانان درمى‏یابند که به جنس موافق یا هردو جنس گرایش دارند و حتى گروهى نیز احساس مى‏کنند که از نظر بدنى اشتباه آفریده شده‏اند. تردیدى نیست که نوجوانان با کشف این یافته‏ها، به دلیل مسائل فرهنگى - اجتماعى دچار ترس و وحشت مى‏شوند.
موضوع هم‏جنس‏گرایى یا دو جنس‏گرایى و تغییر جنسیت دادن از نظر احساسى، سیاسى و فرهنگى موضوع حساسى است. برخى از مردم قضاوت‏هاى بسیار تند و خشنى علیه این گروه از جامعه دارند و بیش‌تر نوجوانان طى سال‏ها از طریق این و یا آن لطیفه، عبارات خفت‏بار و نفرت‏آمیز بسیارى درباره هم‏جنس‏گرایان شنیده‏اند. حتى در برخى از فرهنگ‏هاى لغت این واژه را معادل واژه هرزه قرار داده‏اند. حال نوجوانى که در کشف هویت جنسى‏اش، خود را هم‏جنس‏گرا مى‏یابد، به یقین احساس وحشت مى‏کند.
درست در زمانى که نوجوان نیازمند یافتن جایگاهى در جامعه است، این کشف جدید و هولناک پیامدهایى هم‏چون شکنجه‏هاى روحى و روانى بزرگى به همراه دارد. مطالعه‌های زیادى نشان داده که یک سوم نوجوانانى که اقدام به خودکشى مى‏کنند، از هم‏جنس‏گرایان هستند. «دکتر کرل واتکینز» پس از پژوهشى در سال 1997 اعلام کرد که در هر دو ساعت یک نوجوان خودکشى مى‏کند و آمار مرگ و میر ناشى از خودکشى در نوجوانان بالاتر از ایدز، سرطان، بیمارى‏هاى قلبى، نقایص مادرزادى و سرطان ریه است و به ازاى هر 1 مورد خودکشى به‌فرجام، 23 مورد خودکشى نافرجام گزارش مى‏شود. درواقع براى نوجوان، مرگ آسان‏تر از دردِ پذیرش هویت جنسى‏اى است که دوستان، خانواده و فرهنگ و جامعه از آن به‏عنوان گمراهى، گناه و یا عامل شرمندگى یاد مى‏کنند. گرایش به جنس موافق موضوع تازه‏اى نیست. انسان‏شناسان نشان داده‏اند که در فرهنگ‏هاى ثبت شده در طول تاریخ به این نوع گرایش اشاره‌های آشکارى شده است. در حقیقت گرایش به جنس موافق صرفاً خاص انسان نیست و دانشمندان آن را درمیان شصت‏ گونه‌ی متفاوت حیوانات نیز مشاهده کرده‏اند. هم‏جنس‏گرایى، دو جنس‏گرایى یا به‏طور عام نوع گرایش فرد ریشه در مغز او دارد و بسیار پیچیده است. تاکنون پژوهش‌های ژنتیکى گوناگونی به دخالت یک عنصر ژنتیکى در ایجاد هویت جنسى اشاره کرده‏اند. بیشتر دانشمندان علم ژنتیک، امروزه تصور مى‏کنند که در طول برخى از دوره‏هاى بحرانى که مغز درحال مداربندى براى تعیین جنسیت فرد است، ترکیبى از ژن‏ها باعث تجمع هورمون‏هاى جنسى مختلف شده و نوع این هورمون‏ها در گرایش فرد به جنس موافق یا مخالف تعیین کننده است. برخى این دوره‌ی بحرانى را دوره‌ی جنینى انسان شناسایى کرده‏اند، درحالى‏که عده دیگر معتقدند که این دوره، سال اول زندگى فرد است. شاید یافته‌ی هر دو گروه درست باشد، چون مشخص شدن هویت جنسى حاصل یک سرى از رخدادهای سه - چهار مرحله‏اى در مغز است.
مجموعه یافته‌های ژنتیکى، هورمونى و آناتومیکى مغز، بیش‌تر دانشمندان را به این نقطه رساند که مشخص شدن هویت جنسى ریشه در مغز دارد: هویت جنسى انسان، انتخابى نیست، آموزشى و تقلیدى هم نیست و حتى از عوارض ناشى از اختلافات کودک و والدین یا مورد سوءاستفاده جنسى قرار گرفتن در دوره‌ی کودکى و یا براى فرار از فشارهاى وارده از طرف جنس مخالف نیز نیست. هیچ‏کدام از جوامع پزشکى، روانپزشکى و روان‌شناسى دنیا هم‏جنس‏گرایى را اختلال و بیمارى نمى‏خوانند. هم‏چون سایر افراد جامعه که به جنس مخالف گرایش دارند، هم‏جنس‏گرایان هم به تبع از نوع سیم‏کشى مغزشان، در زمان بلوغ به سوى جنس موافق گرایش پیدا مى‏کنند.
براى میلیون‏ها نوجوانى که هویت جنسى خود را شناسایى مى‏کنند، مهم نیست که این هویت که تحت فرماندهى مغز تعیین شده و فرد خود در جهت دادن به آن هیچ‏گونه نقشى نداشته، در چه زیر گروهى قرار مى‏گیرد. بلکه مهم آن است که ما بزرگترها به‏عنوان یک وظیفه به آنها بیاموزیم که امانت‏دار، راستگو و راست کردار باشند و محترم و مردم‏دوست زندگى کنند. فراموش نکنید که آنها براى رسیدن به این ویژگى‏ها به کمک والدین نیاز دارند و پشتیبانی ما را مى‏طلبند.

مغز نوجوان و تمایلات و روابط جنسى
این موضوع پیچیده‏ترین و مشکل‏ترین موضوعى است که پدر و مادرها با آن روبروی‌اند، اما ارائه‌ی اطلاعات مفید و آموزش رفتار جنسى سالم به نوجوان باعث کاهش مشکلات شما خواهد شد. اگر موارد زیر را به کار بندید، به نوجوان خود کمک بزرگى خواهید کرد:
1. با او درباره روابط و تمایلات جنسى حرف بزنید.
2. از خطر بیمارى‏هاى مقاربتى آگاهش کنید.
3. آگاه باشید که آمارها گویاى شروع فعالیت جنسى زودرس در نوجوانان هستند. بنابراین با نوجوان خود درباره خطرات شروع فعالیت جنسى قبل از زمان مناسب حرف بزنید.
«دکتر لیتن برگ» استاد روان‌شناسى دانشگاه ورمانتِ آمریکا در سال 2001 طى مطالعه‏اى که در آن ?201 نوجوان شرکت داشتند، به نتایج زیر دست یافت:
هرچه دخترى اولین رابطه جنسى خود را زودتر برقرار کند، خطر خودکشى، اعتیاد به مواد مخدر و الکل، مدرسه گریزى و حاملگى‏هاى ناخواسته در او بالاتر است.
?. شما و همسرتان با پافشاری ارزش‏ها و باورهاى خود را در ارتباط با روابط و تمایلات جنسى تکرار کنید. این ارزش‏ها و اعتقادات را از همان آغاز نوجوانى براى نوجوان خود روشن سازید. اگر معتقدید که زود است و بیان این موضوعات باعث باز شدن چشم و گوش نوجوان یا بچه‏ها مى‏شود، سخت در اشتباهید. چون آن‌ها به‏زودى این مسائل را از دوستان خود خواهند آموخت، اما نه ضرورتاً مطابق با باورها و ارزش‌های شما.
?. از جایى که اطلاع‏رسانى درباره‌ی این موضوعِ حساس از جانب شما به فرزندان‏تان بسیار اهمیت دارد و راه را بر بدآموزى یا غلط آموزى از جانب سایر منابع مثل دوستان و مجلات مى‏بندد، تمام کوشش‌تان را به کار بندید و بر خجالت خود چیره شوید و با آنها حرف بزنید. اگر در این کار ناموفق باشید، بدانید که نوجوان‏تان به منابع دیگر مراجعه خواهد کرد....


نویسنده : mazi ; ساعت 4:9 عصر ; یکشنبه 89/7/4
تگ ها: جنسی


چت روم

کد چت روم

کد آهنگ

کد ماوس